Как да изберете автомобилно масло

Категории: Полезно

Съвети за избор на автомобилно масло

Автомобилното масло осигурява надеждното функциониране на устройствата в автомобила (преди всичко на двигателя и трансмисията), защитава ги от негативни въздействия и удължава експлоатационния срок на превозното средство.

Основните функции на маслото:

  • защита от износване (намаляване на триенето между детайлите);
  • защита от корозия;
  • защита от прегряване;
  • защита от прах и други примеси;
  • почистване на мотора.

Състав

Минерално – произведено на базата на въглеводороди. Това масло е евтино, но поради бързото му окисляване изисква честа смяна и е чувствително към ниски и високи температури. Минералното автомасло се среща все по-рядко и по-рядко. Това масло се използва в остарелите двигатели. Маркировка: "mineral".

Синтетично ("синтетика") – произвежда се с помощта на химичен синтез. Благодарение на химическия преобразувател се задават оптимални параметри на вискозитета при различните температури, повишава се химическата стабилност, увеличава се диапазона на работната температура и се намалява триенето.

В резултат на това, синтетичното автомасло е устойчиво на високи и ниски температури, служи дълго време, но струва много по-скъпо от минералните масла. Маркировка: "synthetic".

Полусинтетично ("полусинтетика") – намира се по средата между предишните видове масла (състав: 50-70% минерално и 50-30% синтетично). Това масло е по-евтино от синтетичния аналог, но се отличава с по-добрите си експлоатационни качества, отколкото минералното.

Полусинтетичното автомасло си струва да се използва в случай на повишен разход и невъзможността за употреба на "минерално" (дълго пътуване през зимата, най-високи изисквания на мотора към качеството на маслото). Маркировката: "semisynthetic", "semi-synthetic".

Минерално - по-стара технология, която вече почти не се използва, понякога е напълно несъвместима с новите двигатели и каталитични системи. Може да доведе до трайни и необратими повреди на горивната система, турбо компресора и DPF филтрите за твърди частици.

Температурен Диапазон на работа:

  • минерално – от минус 15-20° С до плюс 40° С и по-висока;
  • полусинтетично – от минус 20-25° С до плюс 40° С и по-висока;
  • синтетично – от минус 30° С до плюс 40° С и по-висока.

Съществуват и хидрокрекингови моторни масла, на които често е указан надписа: "синтетични технологии". Това създава у потребителите илюзията, че става дума за синтетично масло. Всъщност, хидрокрекинговото масло – усъвършенствано минерално масло, което е по-добро от обичайното, но е по-лошо от синтетичния аналог. Цената му заема междинно място между минералното и синтетичното.

Тип

Моторно – използва се за смазване на двигателя. Моторното масло се среща най-често. Днес голяма част от моторните масла – те са полусинтетични и синтетични.

Трансмисионно – предназначено е за смазване на трансмисиите (диференциала, редуктора, скоростната кутия, вариатора). Повечето трансмисионни масла – те са минерални и полусинтетични.

Промивни – използват се за бързо почистване на мотора при смяна на маслото. Обикновеното промивно масло се изготвя на базата на минерални масла.

Освен тези видове се използва и хидравлично масло (при трактори и друга техника с хидравлични механизми).

Вискозитет SAE

От този параметър зависи съвместимостта на маслото с конкретния мотор. Пример за означаване на вискозитет е SAE 10W-40, където първата цифра съответства на нискотемпературния вискозитет ("W"-зима), а втората – на високотемпературния (работната температура на загрятия двигател е 100-150 °С). С увеличаването на цифрите, класът на вискозитета се увеличава.

Първият параметър на вискозитета се изчислява така: 10-35= - 25 ° C. Следователно, диапазонът на работна температура от такова масло е -25-+40 ° C. Колкото по-малко е вискозитета на маслото при ниски температури, толкова по-ниска е температурата на стартирането на двигателя. Вторият параметър на вискозитета е основен при избора на масло.

За да се ориентирате правилно, стриктно се придържайте към препоръките на производителя за конкретния модел автомобил, тъй като за всеки двигател има индивидуална величина на вискозитета.

Важно: маслото не трябва да бъде прекалено течно или твърде вискозно: и едното и другото се отразява негативно върху мощността на двигателя и ускорява износването.

При избора на автомасло, имайте предвид степента на износване (пробега) на двигателя. В двигателя с по-голям пробег не си струва да се налива синтетично масло, тъй като е необходимо постоянно да се долива (поради бързото изгаряне), което е скъпо. В този случай е по-добре да се възползвате от минералното или полусинтетичното.

За препоръчителното моторно масло се изхожда от степента на износване на двигателя:

  • до 25 % – SAE 5W-30; SAE 5W-40; SAE 10W-30; SAE 10W-40 (всесезонно);
  • 25-75% – SAE 10W-40; SAE 15W-40; SAE 10W-50 (лято); SAE 5W-30; SAE 10W-30 (зима), SAE 5W-40; SAE 10W-40 (всесезонно);
  • от 75% – SAE 15W-40; SAE 20W-30; SAE 20W-40; SAE 20W-50; SAE 20 (30; 40) (лято); SAE 5W-40; SAE 10W-40 (зима); SAE 5W-40; SAE 10W-40; SAE 10W-50; SAE 15W-40; SAE 20W-30 (всесезонно).

Важно: за автомобилите с газобалонно оборудване отговаря маслото SAE 50.

Сезонност

Зимни – пример за маркировка: SAE 10W. Класове: SAE 0W; SAE 5W; SAE 10W; SAE 20W; SAE 25W.

Летни – пример за маркировка: SAE 40. Класове: SAE 20; SAE 30; SAE 40; SAE 50; SAE 60.

Всесезонни - използват се през зимата и лятото и се срещат най-често. Пример за маркировка: SAE 10W-40.

Важно: ако освен буквено-цифровото обозначаване има индекс ЕР или HD, то такова масло се отличава с високи противозадирни качества.

Препоръчаното моторно масло се определя въз основа на сезона.

  • Зима – SAE 0W.
  • Лято – SAE 40.
  • Всички сезони – SAE 5W-30 (40); SAE 10W-40.

Трансмисионни

  • Зима – SAE 75W; SAE 80W; SAE 84W.
  • Лято – SAE 90; SAE 140; SAE 250 (тропическо).
  • Всички сезони – SAE 80 (85 или 90)W-140.

Класове за качество и допустими отклонения

Класовете за качество се указват в съответствие със стандартите API, ACEA, ILSAC, JASO. Обозначение: буквено-цифрово, където буквата съответства на вида на двигателя (бензинов, дизелов), а цифрата – поколението, показващо потребителските свойства. Колкото по-висока е цифрата, толкова по-ново и по-добро е маслото. В API се използва и чисто буквена маркировка: всяка следваща буква от началото на азбуката – съвременно и по-съвършено масло.

Стандарти

API – американски стандарт, който се използва най-често. Пример за маркировка: API SM. Съгласно този стандарт, маслата попадат в две категории за качество.

  • S (Service) – за бензинови двигатели. Наименования: SH; SJ; SL; SM.
  • C (Commercial) за дизелови двигатели. Наименования: CE; CF; CF-2; CF-4; CG-4; CH-4.
  • За двутактови двигатели – TA; TB; TC; TD.

Ако автомаслото е подходящо за два двигателя се използва двойната маркировка: API SL/CF.

Трансмисионни масла – GL-1; GL-2; GL-3; GL-4; GL-5; GL-6; PG-1; PG-2 (понякога се нарича и GL-7).

ACEA – европейски стандарт. Пример за маркировка: ACEA А1/B1. В съответствие с този стандарт, маслата са разделени на три групи.

  • A/B – за бензинови и дизелови двигатели (до 2004 г. имаше отделно A и B-класове, но подобна маркировка се среща и все още). Обозначение: A1/B1; A3/B3; A3/B4; A5/B5.
  • C – за бензинови и дизелови двигатели, отговарящи на изискванията на екологичния стандарт Euro-4 (прилага се заедно със специални филтри и катализатори). Обозначение: C1; C2; C3; C4.
  • E – за мощните дизелови двигатели, използвани в камионите. Обозначение: E6; E7.

Маслото, което се използва за два двигателя е обозначено така: ACEA A3/B3.

ILSAC – азиатски стандарт за леки автомобили с бензинови двигатели. ILSAC напомня на API, но към маслото има повишени изисквания за икономия на енергия и опазване на околната среда (намалява токсичността на изгорелите газове). Пример за обозначение: ILSAC GF-1.

Съответствие между ILSAC и API:

  • ILSAC GF-1 – API SH;
  • ILSAC GF-2 – API SJ;
  • ILSAC GF-3 – API SL;
  • ILSAC GF-4 – API SM.

JASO – японски стандарт за мотоциклетни двигатели произведени в Япония. Съгласно този стандарт маслата са разделени на три категории.

  • F – за двутактови бензинови двигатели. Обозначение: FB; FC; FD.
  • M – за четиритактови бензинови двигатели. Обозначение: MA-1; MA-2; MB.
  • D – за дизелови двигатели. Обозначение: DH-1; DH-2 (камиони); DL-1 (леки автомобили).

Важно: изберете автомасло със средни, а най-добре – последните класификации по SAE и API. Такова масло се отличава с най-добрите експлоатационни свойства от аналога с минимални изисквания. Използването на масло със занижени допуски и параметри е категорично забранено.

Обърнете внимание на буквено-цифровия индекс: много обозначения днес вече не са от значение, като например линията от SA до SG, CA до CD-2 (API), A2/B2 (ACEA).

Одобрения -Допуски 

Допуски - съвкупност от стандарти, разработени от производителя за конкретния мотор. Такива допуски имат повечето автомобилни марки и те се посочват в ръководството за експлоатация на автомобила. Допуск означава, че автомобилния производител е тествал маслото и счита, че то е годно за употреба. Примери за маркировка за допуск: BMW – LL-01; PORSCHE A40.

Подобна информация улеснява изборът на автомобилно масло: знаейки допуска, не трябва да се взема предвид предназначението, параметъра на вискозитета и класовете. Достатъчно е да се намери масло със съответната маркировка.

Друг вариант – "фирмено масло" под известна автомобилна марка, например, маслото на BMW, маслото на Toyota. Това масло има специфични характеристики и може да стане добър избор за съответните марки автомобили.

Важно: съществуват специални сайтове, позволяващи Ви лесно да изберете правилното масло за марката на автомобила.

Основно приложение

Моторни

Въпреки, че в момента се предлагат много смазочни материали, които са еднакво подходящи и за бензинов и дизелов мотор, все пак си заслужава да се обърне внимание на предназначението на автомобилното масло. Не всяко масло е подходящо за конкретния мотор. Неправилно избрания лубрикант ще нанесе повече вреда, отколкото полза (увеличава износването, ниска мощност и т.н.).

Днес се срещат масла, предназначени за бензинов и дизелов мотор. При това са взети под внимание и техните разновидности (бензинови или дизелови турбокомпресори, хибридни варианти от рода на бензинов или дизелов двигател с електромотор). Също така се предлагат и масла за двутактови мотоциклетни двигатели (маркировка – "2 tact" или "2T").

Трансмисионни

Както и в предишния случай, трансмисионните масла се изчисляват за различен тип трансмисии: АКПП (автоматична), МКПП (механична), АКПП+МКПП, CVT (вариатор), DSG (роботизирана). Всеки от изброените видове има своите изисквания към маслото, което трябва да бъде взето под внимание при избора на смазване.

Тип ТС

При избора на автомасла трябва да се вземе предвид и вида на превозното средство (TC): лек, товарен, автобус, мотоциклет. Всеки TC е оборудван с двигател със своите особености и специфични изисквания към смазката. Маслото за камиони трябва да има дълъг експлоатационен срок, а за мотоциклетите – да бъде максимално щадящо околната среда (поради голямото съдържание на изгоряло масло в ауспуха).

Обем

Този параметър показва количеството автомасло в опаковката. За допълване на маслото е достатъчна опаковка от 1 л, за пълна смяна на маслото на лек автомобил – 4-5 л. Срещат се и по-големи обеми – за товарни автомобили (десетки литри) и СТО (до 200 л). Понякога, вместо обема се посочва теглото на маслото.

Важно: интервалите за смяна на маслото се определят само от производителя на двигателя и те са максимално допустими.

Съвети

Купувайте автомасла от специализираните магазини или от оторизираните дилъри. Не забравяйте, че фалшивото масло, вместо полза ще навреди на мотора или трансмисията (бързо износване, повреди). В резултат на това, икономията на средства ще бъде несъпоставима с причинените щети.

Избирайте марки от проверени брандове със световната известност, държащи на репутацията си. Изисквайте от продавача сертификат за съответствие.

Обърнете внимание на опаковката: производителите използват редица мерки за защита (включително и оригинални форми на кутиите, корк със задържащ пръстен, предпазна тапа на гърлото, бяла вертикална ивица с деления).

Знак за фалшификат – некачествена опаковка и капачка, лошо напечатан етикет, както и липса на откъсваща се пломба.

Споделете тази публикация

София, ул. Пирин 58

02 443 40 60

0884 22 40 60

София, бул. Сливница 259

02 444 60 40

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

032 518 432

Бургас, ул. Я. Комитов 16

0894 77 40 60

Варна, ул. Подп. Калитин 2

0895 53 20 95

  • Доставка от 6.90 лева