

- Изгодно!
Топ оферта
Автомобилното масло осигурява надеждното функциониране на устройствата в автомобила (преди всичко на двигателя и трансмисията), защитава ги от негативни въздействия и удължава експлоатационния срок на превозното средство.
Основните функции на маслото:
Минерално – произведено на базата на въглеводороди. Това масло е евтино, но поради бързото му окисляване изисква честа смяна и е чувствително към ниски и високи температури. Минералното автомасло се среща все по-рядко и по-рядко. Това масло се използва в остарелите двигатели. Маркировка: "mineral".
Синтетично ("синтетика") – произвежда се с помощта на химичен синтез. Благодарение на химическия преобразувател се задават оптимални параметри на вискозитета при различните температури, повишава се химическата стабилност, увеличава се диапазона на работната температура и се намалява триенето.
В резултат на това, синтетичното автомасло е устойчиво на високи и ниски температури, служи дълго време, но струва много по-скъпо от минералните масла. Маркировка: "synthetic".
Полусинтетично ("полусинтетика") – намира се по средата между предишните видове масла (състав: 50-70% минерално и 50-30% синтетично). Това масло е по-евтино от синтетичния аналог, но се отличава с по-добрите си експлоатационни качества, отколкото минералното.
Полусинтетичното автомасло си струва да се използва в случай на повишен разход и невъзможността за употреба на "минерално" (дълго пътуване през зимата, най-високи изисквания на мотора към качеството на маслото). Маркировката: "semisynthetic", "semi-synthetic".
Минерално - по-стара технология, която вече почти не се използва, понякога е напълно несъвместима с новите двигатели и каталитични системи. Може да доведе до трайни и необратими повреди на горивната система, турбо компресора и DPF филтрите за твърди частици.
Температурен Диапазон на работа:
Съществуват и хидрокрекингови моторни масла, на които често е указан надписа: "синтетични технологии". Това създава у потребителите илюзията, че става дума за синтетично масло. Всъщност, хидрокрекинговото масло – усъвършенствано минерално масло, което е по-добро от обичайното, но е по-лошо от синтетичния аналог. Цената му заема междинно място между минералното и синтетичното.
Моторно – използва се за смазване на двигателя. Моторното масло се среща най-често. Днес голяма част от моторните масла – те са полусинтетични и синтетични.
Трансмисионно – предназначено е за смазване на трансмисиите (диференциала, редуктора, скоростната кутия, вариатора). Повечето трансмисионни масла – те са минерални и полусинтетични.
Промивни – използват се за бързо почистване на мотора при смяна на маслото. Обикновеното промивно масло се изготвя на базата на минерални масла.
Освен тези видове се използва и хидравлично масло (при трактори и друга техника с хидравлични механизми).
От този параметър зависи съвместимостта на маслото с конкретния мотор. Пример за означаване на вискозитет е SAE 10W-40, където първата цифра съответства на нискотемпературния вискозитет ("W"-зима), а втората – на високотемпературния (работната температура на загрятия двигател е 100-150 °С). С увеличаването на цифрите, класът на вискозитета се увеличава.
Първият параметър на вискозитета се изчислява така: 10-35= - 25 ° C. Следователно, диапазонът на работна температура от такова масло е -25-+40 ° C. Колкото по-малко е вискозитета на маслото при ниски температури, толкова по-ниска е температурата на стартирането на двигателя. Вторият параметър на вискозитета е основен при избора на масло.
За да се ориентирате правилно, стриктно се придържайте към препоръките на производителя за конкретния модел автомобил, тъй като за всеки двигател има индивидуална величина на вискозитета.
Важно: маслото не трябва да бъде прекалено течно или твърде вискозно: и едното и другото се отразява негативно върху мощността на двигателя и ускорява износването.
При избора на автомасло, имайте предвид степента на износване (пробега) на двигателя. В двигателя с по-голям пробег не си струва да се налива синтетично масло, тъй като е необходимо постоянно да се долива (поради бързото изгаряне), което е скъпо. В този случай е по-добре да се възползвате от минералното или полусинтетичното.
За препоръчителното моторно масло се изхожда от степента на износване на двигателя:
Важно: за автомобилите с газобалонно оборудване отговаря маслото SAE 50.
Зимни – пример за маркировка: SAE 10W. Класове: SAE 0W; SAE 5W; SAE 10W; SAE 20W; SAE 25W.
Летни – пример за маркировка: SAE 40. Класове: SAE 20; SAE 30; SAE 40; SAE 50; SAE 60.
Всесезонни - използват се през зимата и лятото и се срещат най-често. Пример за маркировка: SAE 10W-40.
Важно: ако освен буквено-цифровото обозначаване има индекс ЕР или HD, то такова масло се отличава с високи противозадирни качества.
Препоръчаното моторно масло се определя въз основа на сезона.
Трансмисионни
Класовете за качество се указват в съответствие със стандартите API, ACEA, ILSAC, JASO. Обозначение: буквено-цифрово, където буквата съответства на вида на двигателя (бензинов, дизелов), а цифрата – поколението, показващо потребителските свойства. Колкото по-висока е цифрата, толкова по-ново и по-добро е маслото. В API се използва и чисто буквена маркировка: всяка следваща буква от началото на азбуката – съвременно и по-съвършено масло.
API – американски стандарт, който се използва най-често. Пример за маркировка: API SM. Съгласно този стандарт, маслата попадат в две категории за качество.
Ако автомаслото е подходящо за два двигателя се използва двойната маркировка: API SL/CF.
Трансмисионни масла – GL-1; GL-2; GL-3; GL-4; GL-5; GL-6; PG-1; PG-2 (понякога се нарича и GL-7).
ACEA – европейски стандарт. Пример за маркировка: ACEA А1/B1. В съответствие с този стандарт, маслата са разделени на три групи.
Маслото, което се използва за два двигателя е обозначено така: ACEA A3/B3.
ILSAC – азиатски стандарт за леки автомобили с бензинови двигатели. ILSAC напомня на API, но към маслото има повишени изисквания за икономия на енергия и опазване на околната среда (намалява токсичността на изгорелите газове). Пример за обозначение: ILSAC GF-1.
Съответствие между ILSAC и API:
JASO – японски стандарт за мотоциклетни двигатели произведени в Япония. Съгласно този стандарт маслата са разделени на три категории.
Важно: изберете автомасло със средни, а най-добре – последните класификации по SAE и API. Такова масло се отличава с най-добрите експлоатационни свойства от аналога с минимални изисквания. Използването на масло със занижени допуски и параметри е категорично забранено.
Обърнете внимание на буквено-цифровия индекс: много обозначения днес вече не са от значение, като например линията от SA до SG, CA до CD-2 (API), A2/B2 (ACEA).
Допуски - съвкупност от стандарти, разработени от производителя за конкретния мотор. Такива допуски имат повечето автомобилни марки и те се посочват в ръководството за експлоатация на автомобила. Допуск означава, че автомобилния производител е тествал маслото и счита, че то е годно за употреба. Примери за маркировка за допуск: BMW – LL-01; PORSCHE A40.
Подобна информация улеснява изборът на автомобилно масло: знаейки допуска, не трябва да се взема предвид предназначението, параметъра на вискозитета и класовете. Достатъчно е да се намери масло със съответната маркировка.
Друг вариант – "фирмено масло" под известна автомобилна марка, например, маслото на BMW, маслото на Toyota. Това масло има специфични характеристики и може да стане добър избор за съответните марки автомобили.
Важно: съществуват специални сайтове, позволяващи Ви лесно да изберете правилното масло за марката на автомобила.
Моторни
Въпреки, че в момента се предлагат много смазочни материали, които са еднакво подходящи и за бензинов и дизелов мотор, все пак си заслужава да се обърне внимание на предназначението на автомобилното масло. Не всяко масло е подходящо за конкретния мотор. Неправилно избрания лубрикант ще нанесе повече вреда, отколкото полза (увеличава износването, ниска мощност и т.н.).
Днес се срещат масла, предназначени за бензинов и дизелов мотор. При това са взети под внимание и техните разновидности (бензинови или дизелови турбокомпресори, хибридни варианти от рода на бензинов или дизелов двигател с електромотор). Също така се предлагат и масла за двутактови мотоциклетни двигатели (маркировка – "2 tact" или "2T").
Трансмисионни
Както и в предишния случай, трансмисионните масла се изчисляват за различен тип трансмисии: АКПП (автоматична), МКПП (механична), АКПП+МКПП, CVT (вариатор), DSG (роботизирана). Всеки от изброените видове има своите изисквания към маслото, което трябва да бъде взето под внимание при избора на смазване.
Тип ТС
При избора на автомасла трябва да се вземе предвид и вида на превозното средство (TC): лек, товарен, автобус, мотоциклет. Всеки TC е оборудван с двигател със своите особености и специфични изисквания към смазката. Маслото за камиони трябва да има дълъг експлоатационен срок, а за мотоциклетите – да бъде максимално щадящо околната среда (поради голямото съдържание на изгоряло масло в ауспуха).
Обем
Този параметър показва количеството автомасло в опаковката. За допълване на маслото е достатъчна опаковка от 1 л, за пълна смяна на маслото на лек автомобил – 4-5 л. Срещат се и по-големи обеми – за товарни автомобили (десетки литри) и СТО (до 200 л). Понякога, вместо обема се посочва теглото на маслото.
Важно: интервалите за смяна на маслото се определят само от производителя на двигателя и те са максимално допустими.
Купувайте автомасла от специализираните магазини или от оторизираните дилъри. Не забравяйте, че фалшивото масло, вместо полза ще навреди на мотора или трансмисията (бързо износване, повреди). В резултат на това, икономията на средства ще бъде несъпоставима с причинените щети.
Избирайте марки от проверени брандове със световната известност, държащи на репутацията си. Изисквайте от продавача сертификат за съответствие.
Обърнете внимание на опаковката: производителите използват редица мерки за защита (включително и оригинални форми на кутиите, корк със задържащ пръстен, предпазна тапа на гърлото, бяла вертикална ивица с деления).
Знак за фалшификат – некачествена опаковка и капачка, лошо напечатан етикет, както и липса на откъсваща се пломба.
Споделете тази публикация
София, Младост 1, бл. 141
Бургас, ул. Я. Комитов 16
Варна, ул. Подп. Калитин 2