Управление и обслужване на електрически коли — Maxcar.bg

Управление и обслужване на електрически коли

Публикувано на: 2020-01-10 09:45:03
Категории : Любопитно

Как е устроен електромобилът?

Въпреки визуалното сходство, електрмобилът е доста различен по своята конструкция от всички автомобили с гориво. Няма сложна скоростна кутия (механика или автомат) и двигател с вътрешно горене, а вместо тях са налични редуктор и електромотор. Тук липсва познатият резервоар за гориво, изпускателната система за отработените газове от горивото, а вместо тях се вижда инвертор и акумулаторна батерия. Отоплителната система не е свързана с двигателя и е автономна. Всъщност, конструкцията на електрическия автомобил е много по-опростена от двигателя с вътрешно горене и съответно е значително по-надеждна.

Технологии в електромобила

Електромобилите са уникални още и по своите технологии, които няма да откриете в колите с двигатели с вътрешно горене. На първо място, е необходимо да споменем внедряването в тях на автономни системи за шофиране (автопилот), които осигуряват значителна помощ на водача в процеса на движение, до напълно самостоятелно управление на автомобила при определени условия, като при моделите на компанията Tesla.

Трябва също да се споменат и най-новите системи за индуктивно зареждане, с помощта на които електромобилите дори не е необходимо да бъдат свързани към електрическата мрежа с помощта на заряден конектор, а просто е достатъчно тяхното паркиране на специално оборудвано място, формиращо магнитно поле, чрез което се предава енергията.

В бъдеще се планира изграждането на специални пътища, които директно ще захранват колите по време на движение.

Управление на електромобилите

Шофирането се различава от управлението на автомобил с двигател с вътрешно горене, предимно по това, че електрическият двигател почти веднага предлага въртящия момент на водача. Вторият необичаен нюанс - липсата на обичайния звук на работещия двигател и тихият ход. Но най-необичайните, може би, са регенеративните режими на шофиране, които ви позволяват да управлявате електрическата кола с един педал, като например e-Pedal в Nissan Leaf 2018 или L режимът в Chevrolet Bolt EV. Към тях трябва да привиквате, но след това придвижването из града става по-удобно, защото не е необходимо постоянно да натискате педала на спирачката.

Зимна експлоатация 

Основните нюанси при експлоатацията през зимата са свързани с минимизирането на загубите на капацитета на акумулаторната батерия. Това изисква:

  • по възможност паркиране на автомобила в гараж или на закрито; 

  • постоянно зареждане на електрическата кола; 

  • дистанционно с помощта на приложение, за да поддържате салона на автомобила топъл, когато е свързан към източник на енергия; 

  • активно използване на възстановената енергия; 

  • рационално използване на климатичните системи; 

  • не използване на енергоемките режими при управление; 

  • при възможност, паркирайте на слънце.

Освен това, необходимо е да се придържате и към общите препоръки за използване на автомобила през зимата: проверете състоянието на колелата и протектора, сменете всички течности, проверете състоянието на купето, за да предотвратите навлизането на сняг и влага във вътрешността на конструкцията.

Безопасност на електромобилите

Няма абсолютно никакви значими проблеми с безопасността. Всъщност, липсата на горящо гориво е допълнително и много осезаемо предимство в тяхната безопасност.

През първия проведен през 2011 г. краш-тест Euro NCAP, електромобилът Mitsubishi i-MiEV получи четиризвездна оценка. Оттогава, всички EV се тестват непрекъснато, но трябва да се отбележи, че тестът Euro NCAP през 2017 г. стана по-строг от еквивалентните изпитания през 2011 г. Независимо от това, почти всички тествани коли получават висока степен на безопасност. Това е така, защото електрическите автомобили са многократно по-надеждни от обикновените коли поради простотата на конструкцията и малкият брой различни детайли.

Отделно, трябва да се спомене пожарната безопасност на електрическите коли, която е значително по-висока от тази на обичайните с вътрешно горене. Обяснението на това е съвсем просто, в електромобилите просто липсва запалимо гориво, пламъкът от което моментално обхваща автомобила. Единственият елемент, който носи такава заплаха, са батериите - рискът от пожар е незначителен и възможен само при повреда. За да избегнем повредата, трябва редовно да обслужваме автомобила си.

Обслужване на електромобила

Ако говорим за чистите варианти, а не за хибридите (плъгините) и тези с горивни елементи, то тогава тяхната лекота на обслужването е едно от основните предимства.

Електрическите автомобили нямат съединител или предавки в традиционния смисъл и като цяло конструкцията на трансмисията им има по-малко подвижни детайли, сред които липсват познатите на съвременните водачи консумативи.

Свещите, смяната на маслото, филтрите - всичко това тук не се изисква. По правило, поддръжката е ограничена до подмяната на спирачната течност, маслото в редуктора и антифриза в акумулаторната батерия.

Най-важната част от обслужването на електромобила е диагностиката на електродвигателя и клетките на акумулатора.

Споделете тази публикация

София, ул. Пирин 58

02 443 40 60

0884 22 40 60

София, бул. Сливница 259

02 444 60 40

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

032 518 432

Бургас, ул. Я. Комитов 16

0894 77 40 60

Вашата поръчка се обработва ...