Как правилно да се грижим за автомобилния акумулатор

Категории: Полезно

Акумулатор в кола

В настоящата статия ще можете да разберете основите за грижата на автомобилния акумулатор. Често непознаването на основите за грижа на акумулаторната батерия води до значителното намаляване на периода на нейната употреба, намаляване на капацитета и дори до излизане от строя.

Без изключение, всички шофьори, които имат дори и малък опит в шофирането на кола знаят значението относно поддържането на работоспособността на батерията, особено през зимата. Пренебрегването на правилата за грижа на акумулаторната батерия с понижаване на температурата на околния въздух през зимата, води до превръщането на машината в безпомощна купчина скрап. Тя просто не може да стартира двигателя и стартера безпомощно "киха".

Често през зимата, неподготвения акумулатор се превръща в причина номер 1 за закъсняване за работа или важна среща. Възмутен и ядосан в този случай трябва да сте само на себе си. Грижата за акумулатора на автомобила е важна и необходима, независимо от времето на годината. Именно тя дава възможност за използването на батерията с пълна отдаденост в продължение на 6-7 години.

Основни насоки

Продължителността на работата на акумулаторната батерия е в пряка зависимост от своевременното обслужване и правилната грижа. Батерията е мини-завод за съхраняване и подаване на електрическа енергия. Именно с нейната сила се подава искра и започва работата на двигателя на превозното средство.

През последните няколко десетки години, производителите на автомобили са измислили много нови технологии. Ефективността на работата на акумулатора е повишена. Продуктите стават с все по-добри характеристики, качества и стабилен живот.

Съвременните модели акумулаторни батерии за автомобил могат да бъдат разделени в 2 категории:

  1. Необслужваеми акумулатори – представляват батерии неизискващи добавяне на електролит и контрол на нивото му по време на целия период на употреба. Почти всички необслужваеми батерии имат специален газоотводен капак. Той улавя изпаренията и ги кондензира в специални лабиринтни кухини. По-този начин голяма част от изпаренията се връщат обратно към клетките. Когато това не е възможно се изпускат през специален клапан, който служи за отстраняване на излишните количества газове от акумулатора, за да се предотврати повреда или експлозия на корпуса при претоварване. Ако все пак капачките ви липсват, то знайте, че капакът при повечето модели може да се свали и да имате достъп до клетките. 
  2. Обслужваеми акумулатори – представляват батерии, имащи специални тапи за проверка нивото на електролита му и доливането и контрола на плътността. При правилно обслужване, акумулаторните батерии от този тип могат да се използват за дълъг интервал от време. Днес на пазара в голямата си част акумулаторите са необслужваеми и времето за обслужването им безвъзвратно си отива. Все по-малко производители предпочитат пускането на акумулаторни батерии с възможност за пълноценно самостоятелно обслужване.
  3. Гел или AGM батерии -  Съществуват нови технологии, където не се използва течен електролит. Механичното обслужване при тях е невъзможно. Тяхните кутии често са капсоловани и изключват намеса от страна на шофьора.

Грижа на автомобилния акумулатор

  1. Външен вид - Важно е акумулатора да се поддържа чист и да не се допуска значително замърсяване на повърхността му. Специално внимание трябва да се обръща на чистотата на плюсовата и минусовата клема. При продължително използване, акумулаторните клеми имат свойството да се окисляват. Те се покриват с плътен слой котлен камък, нарушаващ контакта между батерията и автомобила. За почистване на плаката може да се използва шкурка и спирт. Тази комбинация дава възможност за качественото и бързо обиране на окислението. Не трябва да се допуска запушване на газоотвеждащите отвори в необслужваемите акумулатори. В противен случай, по време на необичайна ситуация, газовете няма да намерят изхода и могат да повредят корпуса на батерията. Не трябва да се допуска попадане върху повърхността на акумулатора на масло, бензин, дизелово гориво и почистваща течност. Ако това се случи, трябва колкото се може по-бързо всичко да се отстрани от повърхността на батерията.
  2. Съхранение - Много често водачите не използват автомобила през зимата по една или друга причина. Ако колата през зимата не се използва, то ще трябва да махнете акумулатора и да го съхранявате на сухо и отопляемо място. Продължителното излагане на неизползвания акумулатор на ниски температури, води до значителното влошаване на качеството и експлоатационните му характеристики. Той започва бързо да губи своя заряд и може да се предизвика дълбок разряд. Всичко това често води до необратими и тежки повреди на батерията. Често пъти по-нататъшното използване на акумулатора става невъзможно, тъй като той много бързо губи своя разряд. При дългосрочно съхранение на батерията трябва да се зарежда не по-рядко от 1 път на 3 месеца. Това ще даде възможност да я поддържате в "бойно" състояние в продължение на голям период от време. Ако отсъствате за по-дълго време(и ви мързи) е хубаво да свалите клемите без да демонтирате акумулатора. Така ще го спасите от консумацията при престой.
  3. Надеждна фиксация - Много често, неправилния монтаж на клемите на акумулатора води до нарушаване на качеството на зареждане от зарядното устройство. При недостатъчно притегнатите клеми по време на движение на автомобила, при удар или други неравности, батерията може да изхвърчи. Неприятно и опасно за водача положение. При спиране на работа на двигателя, в много автомобили се случва заключване на кормилото или влошаване работата на спирачките. Машината може да стане неуправляема, а от там да се стигне и до проблеми. Винаги надеждно трябва да се фиксира акумулатора и да се проверява степента на затегнатост на клемите. Това ще помогне да се избегнат неприятните и откровено опасни ситуации.
  4. Ниво на електролита - Обслужваемите акумулатори дават възможност на водача на автомобила да проверява нивото на електролита. Недостатъчното ниво на електролита намалява ефективността на работата на батерията, особено при понижена температура на въздуха. При запазване на ниското ниво на електролита в продължение на дълго време, работата на акумулатора може да бъде нарушена. Много е важно да се следи нивото и ако трябва да се вземат мерки за възстановяването на нормалната му степен. Ако нивото на електролита спадне, се долива само дестилирана вода. Тя спомага за връщането до предишното му ниво и нормализиране работата на акумулатора. При доливане да не забравяме, че по време на зареждане на батерията, нивото на електролита се увеличава. Прекомерното количество електролит е вредно и може да доведе до повишаване на налягането вътре в корпуса.
  5. Правилно използване на акумулатора - През зимата, когато има проблеми със стартирането на мотора на колата, много собственици на автомобили "насилват" акумулатора в безплодни опити да съживят двигателя. Но трябва да се помни, че не винаги проблемът със стартирането на мотора е в акумулатора. Ниското качество на горивото, маслото в двигателя, дюзите, свещите и много други могат значително да възпрепятстват запалването на мотора. Много шофьори не разбират това и напълно изтезават акумулатора в неубедителни тестове в опитите си да стартират мотора. Това е погрешно, тъй като дълбокия разряд на акумулатора оказва отрицателен ефект върху качеството на работата му в бъдеще.
  6. Проблеми в зарядната система - С напредването на времето всяка кола се сблъсква с проблеми, които могат да се отразят на здравето на батерията. Често се случва алтернатора да не зарежда с достатъчно напрежение. Това директно води до трайно изтощаване на акумулатора, което се отразява на дължината на живота му.
  7. Неизправности в електрическата система - В един автомобил има стотици метри кабели, контактори, релета - все места през които тече ток. Тези линии стареят, а компонентите променят характеристиките си. Това води до повишена консумация в движение, но също и по време на престой. На свой ред това означава Проблеми!
  8. Допълнително оборудване - Много коли в България причежават допълнително поставени алармени инсталации. Често се случва те да започнат да "дърпат" извънредно количество ток, когато колата е в покой. Друг проблем се явяват допълнително инсталираните високоговорители, които изискват голяма електрическа мошност. Проблемът се засилва, когато тези системи се използват при изключен двигател.
  9. Фаровете - Всички знаем, че забравените фарове изтощават акумулатора. Това, което хората незнаят е, че обикновенните стартерни батерии могат да издържат само няколко цикъла на силен разряд и след това просто "умират" завинаги.

Прочетете още:

Как правилно да се зарежда акумулатора

Споделете тази публикация

Вижте още

София, ул. Пирин 58

02 443 40 60

0884 22 40 60

София, бул. Сливница 259

02 444 60 40

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

032 518 432

Бургас, ул. Я. Комитов 16

0894 77 40 60

Варна, ул. Подп. Калитин 2

0895 53 20 95