Как да гепим МЕНТЕТО!

Категории: Любопитно , Полезно

В началото на 2016 година в Русия избухна скандал. Полицията там откри тайна фабрика за моторни масла "менте". Както се случва често,  българските медии разтръбиха и се прескачаха да преписват една от друга непроверената информация от Фейсбук. Сайтове с претинции за престиж показаха, че не ги интересува истинността на новината, а само заглавието. Историята се представяше за македонска, българска от Враца и т.н. Никой от тях не направи дори една проста проверка в мрежата. Предлагаме на вашето внимание видеорепортаж и връзка към статия на колегите от ERA.by ТУК и още една от Комсомолска правда ТУК 

Вероятността част от тези масла да е стигнала до България е нищожна. Количествата, които са намеренни във фабриката (80 тона) и капацитета ѝ за производство са малки - колкото за един квартал на Москва. Това не бива да ни успокоява. Изманици винаги ще има. Въпрос на организация, информация и потребителска култура е да ги спрем.

МAXCAR.BG реши да се включи активно в борбата с ментетата. Те пречат на устойчивото развитие и целите, които сме си поставили. Създават условия за нелоялна конкуренция. Искаме да информираме клиентите си качествено, да публикуваме полезни видеа, съвети и връзки в новинарския портал, който отскоро заработи към магазина.  Ще допълваме тази статия с всичко полезно, което ни попадне. Ще се радваме, ако и Вие се включите! Пращайте информация, която ви е попаднала. Имаме намерението да заснемем собствени видеа по темата и активно търсим стоки "менте" за пример, което изненадващо се оказа трудна задача.

Повечето видеа са към края на статията!  

Това е видеорепортажът от Русия. 

 

MAXCAR.BG иска да направи няколко допълнителни уточнения! 

КАК НЯМА ДА ГЕПИМ МЕНТЕТО

Страна на произход

По-големите производители на моторни масла (например Total, Castrol) произвеждат продуктите си в множество различни рафинерии из Европа. Основната причина за това е, че те по този начин намаляват транспортните си раходи, понякога ползват и по-евтина работна ръка. Рискуваме съвсем да ви объркаме, когато се опитаме да обесним, че логистиката на такива фирми е много сложна. Например: базовите масла се рафинират в първа държава. Присадките (по-сложен продукт) се произвеждат във втора. За капак на всичко, маслото се бутилира в трета, различна страна, където са сметнали, че е по-изгодно или удобно. Съвсем разбираемо е, че често производителите не желаят да съобщават официално за това, да дават обяснения или издават търговските си тайни. Просто пише MADE IN EU

Всеки един производител полага уникален сериен номер на всяка туба. По него може да се разбере завода на производство и други интересни детайли. За съжаление, никой досега не ни е представял информация за кодирането на номера. Не знаем как да го разчетем. Вероятно това ще остане така още дълго време. Ако раполагате с подобна вътрешна информация, пратете ни я! Ангажираме се да я публикуваме. 

Често срещана заблуда сред потребителите е, че баркода може да издаде страната на производство. Това не е така, точно обратното. Първите цифри показват държава на регистрация на производителя в асоциацията GS1, която стандартизира познатите ни баркодове EAN-13 (European Article Number, 13 цифри). С други думи, баркода може да се използва за пасивна заблуда на потребителите. Това често се случва. Понякога неволно, друг път нарочно! Този трик не е забранен никъде, доколкото ни е известно.

Можем да обобщим: Баркодовете нямат никаква тежест за доказване на произход! Най-лесното нещо за фалшификаторите е просто да препишат цифрите от някоя туба.

Повече подробности: ТУК и ТУК и ТУК

Разлики в опаковките

Вече обяснихме, че едно "оригинално" моторно масло би могло да бъде произвеждано едновременно на няколко различни места в Европа. Съвсем нормално е да има разлики в тубите (различни машини, технологии за бутилиране и етикетиране)

При развитите пазари в големите европейски държави е практика етикетите да са само на официалния език. В България все още е рядкост да попаднем на продукти с опаковка, предвидена само за родния пазар. Българският пазар е нищожен (като оборот), а езикът ни обслужва много малко потенциални клиенти (максимум 2 милиона в пазарния сегмент).  Повечето производители ни групират в етикетите с други страни от източна Европа или Балканите. Често директно ни пренебрегват. Знаете как редовно инструкциите за експлоатация на български към дадена стока са просто хвърчащо листче, което е притурка на основната книжка. Същото нещо се наблюдава и при моторните масла. 90% от марките нямат инструкции за безопасност и описание на качествата на български. Задължение на вносителите е да лепят тази информация на тубите (опаковката на маслото). Огромна част от тях... просто не го правят. Всеки, който е пазарувал от MAXCAR.BG е виждал стикера, който лепим, за да спазим разпоредбите. Няма да обсъждаме дали това се случва при колегите в други магазини.  

Случва се на пазара да попаднат оригинални масла, които са произведени за определена голяма търговска верига, които видимо се отличават от нормалните опаковки.  Друг интересен случай е серията на TOTAL - QUARTZ, която се продава само във Франция под името ACTIVA. Вероятно е въпрос на проблем със самата търговска марка. Възможно е QUARTZ да е била вече запазаена в страната. Да не спекулираме. Не сме попадали на официално становище по въпроса.

Много често фирми сменят дизайна на опаковките и етикетите. Добър пример е марката моторни масла Elf, която изцяло промени визията на тубите си преди две години. Към днешна дата (април 2016) Castrol подменя етикетите и сериите на маслата с визкозитет EDGE 5W30, докато серията EDGE 5W40 влезе на българския пазар с новата си визия преди повече от година. Такива промени не са повлияни от забавянето в цикъла на пазара, нямат нищо общо с датата на производство и залежали количества в търговската мрежа. Само чист маркетинг!

Сложно ли ви се струва? Сложно е! Така функционират големите компании. Бавно и тромаво.  

Забавно е, че фалшивите масла Castrol Magnatec, които са намерени в Русия са с новия етикет, докато маслата в България все още влизат с нова дата на производство със стария! Измамниците са по-организирани от производителите. 

Можем да обобщим: Разликите в опаковките не доказват почти нищо! Трябва да внимаваме в качеството на изработка на тубата, печата на етикетите и за вградени защитни знаци (ако са предвидени)

За щастие на пазара има няколко производители, които имат централизирано производство. Техните изделия са почти еднакви в цяла Европа.

Сертификати

Сертификатите и документацията на продуктите е една много сложна тема. Доста често се спекулира с нея. Обещаваме да дадем по-детайлна информация скоро време. Всеки, който е работил професионално в бизнеса с моторни масла знае, че индивидуален сертификат за произход към всяка туба няма и не е имало! Етикета носи нужната информативност. В сайтовете на всички производители има техническа информация за специалисти.

Чували сме от клиенти, че са виждали туби с прикачени етикетчета, които били сертификат. Обикаляли сме много пъти из Европа и не сме срещали да има такова търговско правило. И на етикетчета не сме попадали. Ако е имало някаде, било е маркетингов трик и нищо повече. Тук идва и един много резонен въпрос:
Ако някой шмекер е инвестирал милиони в машини за производство на менте туби, етикети, машини за пакетиране и т.н., защо не си напечата и малко сертификати, които съвсем не са техническо предизвикателство на фона на останалото.

Хубаво е да знаете, че производството на ментета в Русия е много сложен процес, свързан с много хора. Далеч не е гаражна измамка.

Сега искаме да зададем големите въпроси!

Представлява ли трудност за един търговец да зареди едновременно менте и оригинална стока? Клиентът гледа сертификатите на оригиналния продукт, а получава менте. Не подценявайте измамниците, те не са глупави! Защо са нужни тези сертификати? Какво точно ще ви докажат? Когато си купувате храна от магазина дават ли ви сертификати за произход? Храната си я слагате в устата! Подлежи на много по-сложни и стриктни регулации от моторното масло!... Защо Ви е нужно нещо, което не доказва нищо? Защо Ви е нещо, което по-скоро може да се използва като инструмент за заблуда и отвличане на вниманието, отколкото да докаже автентичност?

Размисли за бизнеса с моторни масла в България!

Понятията Официален вносител, представител т.н. 

След влизането на България в ЕС и неговата свободната икономическа зона, понятието "официален" вносител загуби голяма част от своето значение. Днес всеки може да закупи моторни масла от стотици търговци на едро в ЕС, без особени затруднения. Въпрос на цена и търговска логика! Нещо повече, антимонополните закони в зоната забраняват понятия като "изключителен-единствен" вносител. Цените се образуват на базата на обем, точно както е редно! В резултат на това днес в България са ни известни поне 8 вносителя на Тотал. Абсолютно е възможно някой официален вносител да има по-лоши цени от друг, без тапия на стената. Защо е така? Просто вторият пазарува от някой голям търговец, примерно в Германия, който прави 20 пъти по-голям оборот от официалния вносител за България, респективно има далеч по-добра цена. Останалото е въпрос на лични контакти и предприемчивост, които не могат да бъдат регламентирани. Тази ситуация доведе до по-голямо предлагане на едро в страната и срина цената към търговците на дребно. Това косвено е от полза и на самите крайни потребители.

За да обрисуваме ситуацията напълно, трябва да кажем: Някои производители имат търговска политика да продават единствено на един единствен тъговец в дадена страна. Това е нещо, което може да се заобиколи. Естествено! Причината е много проста. Производителят и търговецът се опитват да пазят стоките, които продават от излишна конкуренция на пазара на едро. По този начин си гарантират по-големи печалби. Тази практика създава доста парадокси на пазара в България. Моторни масла със сходни показатели се предлагат на коренно различни цени. Крайните клиенти често се чудят. Как масло от една марка може да бъде двойно по-скъпо от друго на конкурентна престижна марка. Често си мислят, че по-евтиното е "менте" или не е качествено. Сега знаете! Един вносител - скъпо масло, много вносители - евтино масло. В противоречие на интереси е да Ви дадем примери. Важното, което трябва да запомните е: Цените на маслата при дилърите в Европа са доста по-изравнени, отколкото на дивия Български пазар. Има рабира се и други фактори, които ги определят: маркетинг, реклама, технологии, фирмени одобрения, ценова политика на производителите и др. 

Клиентски цени

Клиенстката цена е един вид препоръчителна стойност на даден продукт. Нуждата от нея е продиктувана от желанието на вносителите да пазят определена процентна стойност на печалбите си. Тази клиентска цена не е пазарно продиктувана и е средно 100% (двойна) над реалната вносна цена. Схемата е проста. Търговците обявяват тази солидната цена на клиента, ако някой се излъже е отлично. Ако не, търговеца предлага намаление от 20-30%,с което печели клиента. Детски маркетинг! Тази практика през годините е научила хората да си просят отстъпки. После всеки си мисли, че е направил отлична сделка. Връзки има едва ли не. Сини очи, хвалби пред приятели!  На тази хитрост и минава времето. Вече е само илюзорна приказка, която заблуждава хората, че скъпото не е "менте"! Логически погледнато, няма причина "ментетата" да не се продават скъпо, ако това ще ги продаде по-лесно. Цялата тази схема създава допълнително безпочвено усещане в потребителите, че на пазара има търговия с фалшиви стоки. Никой от прецаканите с високи цени не желае да си признае, че.... просто са го прецакали. Предпочита да търси обяснения в конспиративни теории и квартални легенди. По-приятно е да си връзкаря със сините очи, не поредния глупак в магазина!

Интернет

Били са времена, когато е било лесно да излъжеш клиента. Той влиза в магазина, гледаш обувките, изплюваш семката и съобщаваш цената на търсената стока. Най-близкият магазин е на четири километра. Да ходи да пита, но там също чоплат семки. Няма да мине по-тънко! Освен, ако колегата няма нова любовница, изискваща спешни допълнителни разходи. Нужни са три-четири продажби на ден и надника е готов. При шест сделки се обмисля втора любовница, екскурзия в Гърция или нов телевизор.

Да, ама не! Вече не е така. Всеки начално образован клиент от новото поколение може за една минута да провери в интернет цените на поне 5 магазина. Интернет тъговците го знаят също. Те се облизват за нов телевизор също! Разликата е, че те продават на потенциален пазар от милиони клиенти и не им се налага да затварят магазина, когато ходят до тоалетна. Разходите им са по-малки - като процентно съотношение към от оборота на продажбите.

Малко хора зная, че регулациите и надзора при интернет търговците са много по-сурови от тези на кварталните магазини и сервизите. Обяснението логично е същото. Електронните магазини са лесни за контрол. Седят си в КЗП (Комисия за Защита на Потребителите) проверяват си, чоплят семки... готино, приятно им е. Глобите са солидни, няма абсолютно никакъв риск от семеен скандал, защото глобеният е втори братовчет по майчина линия. Има контрол и друга организация - КЗК (Комисия за Защита на Конкуренцията). Повечето интернет търговци имат реални-улични магазини (пазара го изисква), където имат склад и допълнително попадат под стандарните регулации: Община, Пожарна, Данъчна Полиция и т.н. Там винаги може да бъде направена проверка за ментета по сигнал на потребител. В общ интерес на всички е такива проверки да бъдат правени. Запомнете, че само оторизиран орган може да ги осъществи! Ако имате съмнение, че някой Ви е продал менте,  оплачете се в КЗП Само такова оплакване може да има реален бърз резултат след своевременна проверка. Без такава няма да се случи нищо смислено. Търговеца винаги може да каже, че тубата не е същата, която ви е продадена. Няма как да се докаже!

Българският пазар има една интересна особенност за разлика от по-западния свят. Огромен процент от покупките се заплащат при получаване на стоката. Нашият опит показва, че в сегмета моторни масла той е 99%(това не е истинска интернет търговия).  Тази практика засега е във взаимен интерес и на двете страни по сделката. Клиентите искат да направят оглед при получаване или просто нямат "техническата" въможност да осъществат картово разплащане. Търговците пък си спестява допълнителни разходи по комисиони за виртуален ПОС терминал. Запомнете, че сделката може да бъде отказана при получаването. Запомнете, че имате право да върнете стоката до 14 дни след продажбата при определени условия, които са регламентирани. Всеки електронен търговец е длъжен да Ви създаде достъп до бланка за право на отказване от договор по член 50 на ЗЗП (Закон за Защита на Потребителите).

Напрежение

Преди време имахме хоби в MAXCAR.BG. Обикаляхме магазините в ролята на клиенти и питахме за цени на различни масла. Навеждахме глави от прехвъчащите тесли и питахме: Защо това масло в инернет е два пъти по-евтино?, Продавачите се усмихваха и отговаряха: В интернет се продават ментета! 

Водили сме няколко лични разговори с наши клиенти на едро на тази тема. Те също са признавали, че го правят. Това са хора, които са купили масло от нас и едновременно твъдят, че сигурно продаваме ментета, защото цените ни са много ниски. Признават ни и казват: Какво друго обяснение мога да дам на клиента?  Ти го продаваш с 30 лева по-евтино това масло. Какво предлагаш? Да му кажа, че съм алчен ли?

Подобна ситуация сме имали и наопаки. Един от шофьорите, които ни доставят масла сподели интересна история. Вносител, който ни зарежда (MAXCAR.BG) разправял под сурдинка, че маслата ни (маслата, които той ни продава!) сигурно са менте. Виждате колко мръсна може да бъде битката за крайни клиенти.

Тези два примера ни водят до извода:

ТЪРГОВЦИТЕ УМЕЛО ЕКСПЛОАТИРАТ СТРАХА ОТ МЕНТЕТАТА И ДОПЪЛНИТЕЛНО ГО НАСАЖДАТ!

Бизнесът има нужда от тази теза, защото тя манипулира решенията на клиентите. Когато всеки втори търговец я споменава думата МЕНТЕ, хората определено започват да живеят в изкуствен страх. Това е стар пропаганден трик. Можете да прочетете за механизма на неговото действие в МЕДИИТЕ ПОД КОНТРОЛ на НОАМ ЧОМСКИ. Търговците изполват личния си контакт с клиента. Отвличат вниманието му с устойчивата комбинация ПРОБЛЕМ-РЕШЕНИЕ. Въпросът, който можем да зададем е: Как тази заплаха гарантира произхода на маслата, които те самите предлагат? Спомнете си старата поговорка. Крадецът крещи: дръжте крадеца! Ще се съгласите, че напоследък този трик се използва умело във всички сфери на икономическия и политическия живот в България.

Извод: Ментета безпорно има! Страхът от тях е голям и затова проблемът изкуствено се раздухва.  Свидетели сме на пазарна реалност МЕНТЕ, която не е в полза на потребителите, а е от изгода на търговците!

Взаимен контрол

Всички търговци на средно и високо ниво, също и вносители от бизнеса с моторни масла, се познават! Държавата е малка.  До този момент не съм чували, някой да продава фалшиви масла, дори като клюка. Това има своето обяснение. Никой търговец със сериозни амбиции не може да си го позволи. Повечето фирми редовно взаимодействат с конкурентите си. Търгуват помежду си, комбинират се за внос, дават си стока назаем. Дори и при тези добри колегиални отношения, всички фирми се наблюдават внимателно за некоректни практики. Никой няма да се поколебае да натопи свой конкурент, ако той върши нещо нередно. Нормално е, борба за пазарен дял! Това е причината да няма скандали с фалшиви моторни масла в България. Няма, защото нито една сериозна публична компания не търгува с ментета! Те са запазена марка на сивата икономика, чрез анонимните и гаражни търговци.

Порочни практики

Задачата на всеки почтен търговец е да ви консултира коректно. Това обаче често не се слува. Понякога е злонамерено, друг път от липса на знание. В резултат на това, Вие сами, съзнателно разваляте двигателя на автомобила си! 

Вече обеснихме, че благодарение на интернет бизнеса с моторни масла силно се променя. Печалбите на някои търговци се свиват, защото пазара налага по-ниска цена, респективно надценка. Как го компенсират (извън тезите за ментетата) Ще се опитаме да дадем един много ясен пример: Влизате в магазин и питате за Total. Те ви отговарят, че го имат, но не е хубаво, развалили са го или нещо подобно. Целта е да ви насочат към марка, от която имат по-голяма печалба. Тази схема е очернила доста марки, а Вие сте прецакани!

Друг пример: Влизате в сервиз, искате да си смените маслото. Сервиза раполага само с два вида масло във варели. Препоръват го, било супер и ставало за автомобила. Истината обаче е друга. Нужни са поне 10-15 вида масло, които да покрият нуждите на един сервиз. Вие пак сте прецакани!

Има една друга неудобна истина. Голяма част от търговците са технически необразовани за правилна консултация. Някои дори не боравят с интернет, където могат да намерят помощна информация. Препоръчват масла на базата на визкозитет и марка, а не на спецификации и одобрения - както е редно. Знаете ли, че 2/3 от автомобилите на FORD GROP се движат по родните пътища са с неправилно масло? Масова практика е да им се сипва масло ACEA A3/B4, а те се нуждаят от А5/B5! Много консултанти не разбират изискванията на ACEA C3! В резултат, множество автомобили имат проблеми с каталитичните си системи. 

Тук не можем да не споменем за легендата: Старите двигатели се карат с по-дебело масло? За всеки, който е прочел документацията по SAE за визкозитет на маслата, това е пълна глупост. Ще напишем отделна статия за това. Темата е много интересна!

Един полезен образователен сайт ТУК 

Един пример за фирмени одобрения на производител ТУК

Пример за технически сертификат на смазочен продукт ТУК

Качествата на едно моторно масло се измерват обективно лаборатория!

ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) - Европейска асоциация на автомобилните производители. Тази асоциация прави стандартизация на моторните масла по технически принципи, които нямат нищо общо с маркетинговите трикове на компаниите производители на смазочни продукти. С други думи, истината за качествата - черно на бяло. На втора линия се появяват фирмените одобрения. При тях механизмът е следния: Производител на смазочни продукти изпраща проба на производител на автомобили. Плаща солидна сума. Маслото се тества на определени двигатели и в лаборатория. Издава се сертификат за одобрение, че маслото е пригодно за двигателя. Производителят на масло получава правото да впише одобрението на етикета. Потребителите вече могат да са сигурни, че двигатялят ще работи коректно с това масло в определения му живот, при правилна експлоатация и интервал на подмяна. Всичко това се изобразява на етикета като VW 505.01 (например). Задача на един добър търговец е да провери в техническата документация на автомобила ви, да ви инфомира правлно за тези изисквания и да ви предложи продукт, който отговаря на тях. Уви, това не се случва! Търговците предпочитат да продават маслата, които им носят по-добра печалба и едновременно гарантират сделка от изгодна си цена. Залъгалка за наивни клиенти! Всеки с номера си.

Извод: Много търговци хвърлят вината на собствената си некомпетентност и алчност върху МЕНТЕТА.

Практики на подмяна

Публична тайна е, че има порочни практики в някой сервизи. Най-често просто не смянят масления филтър, понякога сипват различно масло от посоченето в сделката. Знаете, че не винаги можете да контролирате информирано същинската смяна на консумативите. Мога да Ви уверя, че това не е политика на самите сервизи, а кокошкарска далавера на някой недоволен работник. Никой собственик на сервиз не би допуснал такава глупост! Все пак го имайте в предвид. Случвало се е да се опитват да ни предлагат филтри с намигане. Вие сами си можете да си представите схемите. Не желаем да спекулираме. Просто е факт, че го има!

Преди година имаше един период в който пратките ни изчезваха. По-точно бяха крадени от конкретен човек в куриеска фирма. Много глупаво от негова страна, веднага го хванахме със съдействие от фирмата. Тогава се чудехме, колко е глупаво да правиш нещо такова. Хрумна ни, че липсите се виждат лесно, но подмяната трудно. От този ден нататък започнахме да опаковаме почти всички пратки в кашони. Внимавайте за това също!

ИЗВОД: Основният проблем на българския пазар е липсата на техническа култура, която е съчетана със злонамерени търговски интереси. Отговорността се преписва на МЕНТЕТА. Тази теза е удобна за всички. Дори и на ощетените!

Уплашени от скандала, колегите в Русия са заснели десетки видеа, които помагат да отличите оригиналните масла от ментетата. Представяме Ви няколко от тях, но в мрежата лесно можете да намерите още. За съжаление качеството им не е много добро, но авторите им заслужват адмирации.

*Бележка на автора
Рзвивам електронна търговия от едва две години. Не съм тесен специалист в сферата на моторните масла. Опитал съм се да ви представя моите лични наблюдения, без да имам особени претенции за експертни познания. Приемам критика, когато е градивна. Надявам се, че текста ще ви бъде полезен.

Благодаря за отделеното внимание!

Любомир Брестнички
Собственик на MAXCAR.BG

Споделете тази публикация

София, ул. Пирин 58

02 443 40 60

0884 22 40 60

София, бул. Сливница 259

02 444 60 40

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

032 518 432

Бургас, ул. Я. Комитов 16

0894 77 40 60

Варна, ул. Подп. Калитин 2

0895 53 20 95