Симптоми на избила гарнитура на главата

Категории: Любопитно

Гарнитурата на главата е един от най-важните компоненти в автомобила, който осигурява правилното функциониране на двигателя, уплътнявайки връзката между него и цилиндровата глава. Тя предотвратява смесването на охладителната течност, маслото и горивото, като поддържа отделните течности на техните места.

Нека разгледаме кои са основните симптоми, индикиращи за проблем с нея, причините, водещи до това, както и как се извършва смяната.

Симптоми на избила гарнитура

Въпреки че гарнитурата на главата е проектирана да издържа на екстремни условия, с времето или при неправилна експлоатация, тя може да се повреди. Тогава говорим за избила или издухана, която може да причини сериозни проблеми на автомобила. Какви са признаците за това?

      1. Намаляване на охлаждащата течност без видими течове

Това се случва, защото антифризът прониква в цилиндрите или в маслената система. Ако този симптом бъде пренебрегнат, липсата на охлаждаща течност може да доведе до прегряване.

      2. Бял пушек от ауспуха

При издухана гарнитура, охлаждащата течност може да проникне в горивната камера и да се изгори заедно с горивото, което води до появата на бял дим от ауспуха. Този симптом е особено забележим при студено стартиране и се проявява под формата на гъст бял пушек.

      3. Смесване на масло и антифриз

Този процес води до образуването на гъста, млечно-кафява смес. Тя може да се открие както под капачката на маслото, така и по пръчката за измерване на нивото му. Ако този проблем не бъде решен своевременно, може да се стигне до тежки повреди на мотора.

      4. Повишено налягане в охладителната система

Издуханата гарнитура може да причини проникване на горещи газове в охладителната система, което води до повишено налягане в нея. Симптомите включват надути и твърди маркучи на охладителната система, както и наличие на пяна в разширителния съд или следи от изгорели газове.

      5. Проблеми със запалването и неравномерна работа на двигателя

При избила гарнитура може да се появят затруднения при стартиране, особено при студен старт. Антифризът, който е попаднал в цилиндрите, може да овлажни свещите, като по този начин затруднява създаването на искра и води до неравномерна работа на мотора в първите минути след стартиране.

      6. Воден удар

В най-тежките случаи, голямо количество антифриз може да проникне в цилиндрите, което води до така наречения „воден удар“. Това е ситуация, в която несвиваема течност (антифриз) попада между буталото и главата, което може да причини деформации или счупвания в двигателя. Този проблем изисква незабавна намеса, за да се предотвратят по-сериозни щети.

Издуханата гарнитура на главата е сериозен проблем, който може да доведе до значителни повреди на мотора, ако не бъде диагностициран навреме и не бъде извършена смяна.

Причини за издухване на гарнитурата

Повредата може да бъде предизвикана от различни фактори, като всеки от тях има различно влияние върху двигателя и неговата работа. Ето основните причини, които водят до издухване на гарнитурата на главата:

  • прегряване – може да бъде причинено от недостатъчно количество охладителна течност, проблеми с радиатора, повреден термостат или неправилна работа на вентилатора. При високи температури материалите в двигателя се разширяват неравномерно, което може да доведе до деформация на цилиндровата глава и гарнитурата, компрометирайки уплътнението между тях, а това налага смяна;
  • предварително възпламеняване – предварителното възпламеняване е ситуация, в която горивото в цилиндъра се възпламенява твърде рано по време на работния цикъл на мотора. Това създава пикове в налягането, които може да причинят сериозни натоварвания върху гарнитурата на главата. Тези внезапни и неконтролирани промени в налягането е възможно да причинят пробив в уплътнението и да доведат до издухване;
  • лошо проектиран дизайн – в някои случаи лошият дизайн на гарнитурата или на двигателя като цяло може да бъде фактор за нейната повреда. Пример за това са някои по-стари мотори, при които конструкцията на гарнитурата и материалите не са били напълно съвместими с изискванията на двигателя. Такива случаи може да доведат до бързо износване, чести проблеми с нейната функция и нужда от смяна;
  • неправилна поддръжка и експлоатация – неправилната експлоатация на двигателя може да причини повреда на гарнитурата. Например, рязкото вдигане на оборотите при студен мотор увеличава натоварването върху нея, а тя трябва да издържи на екстремни температурни промени. Липсата на редовна поддръжка, като смяна на охлаждащата течност или маслото, също може да доведе до прегряване или механични повреди, които в крайна сметка компрометират гарнитурата.

При повреда, възможностите за ремонт зависят от степента на издухването.

Какво се сменя при смяна на гарнитура на главата?

Смяната на гарнитурата на главата е сложен и трудоемък процес, който включва множество стъпки. Първо, трябва да се свали цилиндровата глава и да се провери за деформации. При наличие на неравности, главата се подлага на шлайфане, за да се възстанови гладкостта на повърхността.

Често, при смяната, се подменят и болтовете на цилиндровата глава, ако са износени. Освен това, подменят се и гарнитурите на капака на цилиндровата глава, както и маслото и антифризът, в случай че са се смесили.

Колко струва ремонтът?

Цената за смяна на гарнитура на главата варира в зависимост от марката и модела на автомобила, както и от степента на щетите по мотора. Обикновено, ремонтът струва между 500 и 1000 лева, като в цената са включени както труда, така и новите части. При по-сложни ремонти, като шлайфане на главата или смяна на допълнителни компоненти, цената може да се повиши значително.

Редовната поддръжка и навременната смяна са ключът към удължаване на живота на мотора.

Споделете тази публикация

Вижте още

София, ул. Пирин 58

0882 66 79 00

София, бул. Сливница 259

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

Бургас, ул. Я. Комитов 16

0894 77 40 60

Варна, ул. Подп. Калитин 2

0895 53 20 95