Разберете кои са най-важните защитни системи в колата — Maxcar

Защитни системи в колата

Публикувано на: 2019-02-06 15:03:16
Категории : Любопитно , Полезно

Съвременните автомобили са оборудвани с автоматични системи, които могат да работят по-бързо и по-ефективно от най-тренирания човек. В много случаи те са тези, които предотвратяват злополуките или намаляват тежестта от техните последствия.

Антиблокираща система - ABS

В повечето случаи, колата може да спира по-бързо, отколкото ако просто блокирате колелата и ги отпуснете в неконтролируемо поднасяне. Това се обяснява с факта, че силата на триене при въртене е по-висока от тази при влачене.

Опитните шофьори от миналото знаят добре това и при спиране отпускаха натиска върху педала за блокиране на колелата. Спирането в този случай се оказва прекъсващо - така работи и едноканалния ABC. Многоканалната система е по-добра - тя контролира всяко колело поотделно, поради което не само може да забави по-ефективно автомобила, но и стабилизира траекторията му с неравномерно сцепление на колелата при различните участъци от пътя.

В някои случаи, ABS може да доведе до увеличаване на спирачното разстояние. На неустойчива повърхност (чакъл, пясък или сняг), блокираните колела ще се заровят в земята, увеличавайки площта на триене. В този случай е възможно ABS да се изключи, а при съвременните системи има специален режим за спиране на неустойчива повърхност.

Система против боксуване - TCS (DTC, ASR)

Тази система по време на ускорение следи ъгловата скорост на колелата. Ако въртенето на едно от задвижващите колела се увеличи рязко, това е знак за боксуване. В този случай, електрониката намалява тягата и спира проблемното колело. TDS може да се деактивира, което в някои случаи може да бъде полезно. Но в повечето ситуации е необходимо да се осигури максимална управляемост по време на ускорение.

Спирачен асистент - BAS

Неговата задача - да проследява натиска на спирачния педал. Ако въздействието върху него е рязко, то тогава той дава максимална спирачна сила (отчита се скоростта на автомобила, скоростта на натиска на педала, силата на натискане и разстоянието до идващата отпред кола) Подобно въздействие се проявява въз основа на практическо наблюдение - в критични ситуации, много хора натискат спирачката рязко, но слабо.

Система за курсова устойчивост - ESP (VDS, VSC, ESC, DTSC)

По същество това е единна система, включваща в себе си:

  • антиблокировка;

  • разпределение на спирачната сила;

  • антибоксуване;

  • блокиране на диференциала

Благодарение на такава комбинация от няколко системи за безопасност под едно управление се осигурява най-оптималната им работа, а съществено се повишава управляемостта и безопасността на автомобила.

В допълнение към основните функции за осигуряване на стабилност могат да бъдат задействани и други системи, като например предотвратяване на преобръщане и сблъсък, увеличаване на ефективността на спирачките при тяхното нагряване, както и премахване на влагата от спирачните дискове.

Споделете тази публикация

София, ул. Пирин 58

02 443 40 60

0884 22 40 60

София, бул. Сливница 259

02 444 60 40

0882 02 57 75

София, Младост 1, бл. 141

0899 40 60 17

София, Люлин 2, бл. 276

0895 95 40 60

Пловдив, Тракия, бл.169

0895 53 92 52

032 518 432