Спецификации на API (American Petroleum Institute)
(американски петролен институт)
Бензинови спецификации:
- API SN - представена е през Октомври 2010. Това е спецификация, която гарантира подобрена защита на буталата от нагар в работа при високи температури. Въвежда по-стриктен контрол на утайките и гарантира добра компресия. API SN е съпоставима с ILSAC GF-5 и комбинира качества, подобрена икономия на гориво. Предпазва турбо компресора, каталитичните системи и двигателите работещи с горива съдържащи етанол, включително E85. Сходна е с ACEA C2 и C3.
- API SM - спецификацията е от 30 ноември 2004 г. Проектирана е да осигури подобрена остойчивост на окисляване, по-добра защита от нагар, износване и работа при ниски температури. Накои SM масла покриват последните норми на ILSAC за качество и енергийна ефективност. Лубриканти от този клас могът да бъдат използвани в двигатели проектирани за по-старите API SJ и SL.
- API SL - въведена е в упореба през 2001 година. Предназначена е за бензинови двигатели на леки коли, спортни автомобили, ванове и лекотоварни камиони. Изискванията на API SL са били тествани от American Chemistry Council (ACC) и съответстват на изискванията за експлоатационен живот и вискозитет. Тези масла могат да бъдат използавани при двигатели, където се препоръчва API SJ.
- API SJ - спецификация от 1997 г. за бензинови двигатели на леки коли, спортни автомобили, ванове и лекотоварни камиони. Препокрива качествата на по-старата API SH.
- API SH - За двигатели до 1997 г.
- API SG - За двигатели до 1996 г.
- API SF - За двигатели до 1993 г.
- API SE - За двигатели до 1988 г.
- API SD - За двигатели до 1979 г.
- API SC - За двигатели до 1971 г.
- API SB - За много стари двигатели. Използва се само при препоръка на производителя.
- API SA - За много стари двигатели. Няма технически изисквания. Използва се само при препоръка на производителя.
Дизелови спецификации:
- API FA-4 – описва лубрикантите SAE XW-30, които трябва да се използват във високооборотни четиритактови дизелови двигатели, отговарящи на въведените през 2017 година екологични изисквания на GHG (greenhouse gas) за вредни емисии в отработените газове. Тези лубриканти не са съвместими с горива съдържащи сяра над 15 ppm (0.0015% от обема) и имат вискозитет при висока температура и натоварване (HTHS) между 2.9cP - 3.2cP. Гарантират още допълнителна защита от окисляване и промяна на визкозитета при натоварване или прегряване. Защитават от запушване филтрите за твърди частици (DPF). Спомагат за по-малко износване и нагар по буталата. API FA-4 НЕ са заменими и намат обратна съвместимост с по-старите спецификации CK-4, CJ-4, CI-4, CI-4, и CH-4.
- API CK-4 - Спецификацията описва лубриканти предназначени за високооборотни четиритактови дизелови двигатели, които отговарят на общоприетите екологични стандарти до 2017 г. Приложима е и по-стари агрегати. Изисква използването на гориво, което съдържа до 500 ppm сяра. (0.05% от масата). Въпреки това, изпозването с дизелови горива, които съдържат сяра повече от 15 ppm (0.0015% от масата) може да увреди каталитичните системи и съкрати интервала на обслужване! CK-4 е изключително важен стандарт за пълноценната работа на системите за изпускане на изгорели газове и DPF филрите. Той гарантира допълнителна защта от окисляване, промяна на визкозитета при триене или прегряване. Защитава от запушване филтрите за твърди частици. Спомага за по-малко износване и нагар по буталата. Маслата API CK-4 препокриват стандартите API CJ-4, CI-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, и има обратна съвместимост.
- API CJ-4 - Представена през 2006 година, тя е предназначена за високооборотни четиритактови дизелови двигатели. CJ-4 Изисква използването на гориво, което съдържа до 500 ppm сяра. (0.05% от масата). Въпреки това, изпозването с дизелови горива, които съдържат сяра повече от 15 ppm (0.0015% от масата) може да увреди каталитичните системи и съкрати интервала на обслужване! Тези масла запазват качествата на системите за изпускане на изгорели газове и DPF филрите. API CK-4 препокриват стандартите CJ-4, CI-4, CH-4, CI-4 и има обратна съвместимост.
- API CI-4 Plus - Използва се от 2004 като допълнение на CL-4. Въвежда допълнителни изисквания към стабилността на визкозитета при триене и оксиддиране.
- API CI-4 - Въвежда през 2002 година допълнителни изисквания към лубрикантите за дизелови двигатели за да бъдат посрещнати новите екологични стандарти, които претстоят да бъдат въведени през 2004 г. Предназначени са за използване с всички дизелови горива, които имат съдържание на сяра до 0.05%. Предпазват EGR (Exhaust Gas Recirculation - рециркулация на отработените газове). CI-4 препокрива стандартите API CH-4, CG-4, CF-4 и има обратна съвместимост.
- API CH-4 - спецификация за четиритактови дизелови агрекати, която е проектирана да покрие екологичните изисквания от 1998 година. Тези лубриканти са предназначени за използване с всички дизелови горива, които имат съдържание на сяра до 0.05%. CH-4 препокрива стандартите API CG-4, CF-4 и има обратна съвместимост.
- API CG-4 - остарял стандарт от 1994 година. Може да бъде използвана вместо CD-II и CF-4.
- API CF-2 - остарял стандарт от 1994 година. Може да бъде използвана вместо CD-II, но не може да замени CF и CF-4.
- API CF - остарял стандарт от 1994 година за горива съдържащи сяра над 0.5%. Може да бъде използвана вместо спецификацията CD.
- API CF-4 ,CE, CD-II, CD, CC и CA са много остарели спецификации, които вече не се използват.